Programy edukacyjne realizowane w naszym przedszkolu nastawione są na wszechstronny rozwój dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb. Dziecko nabywa umiejętności porozumiewania się, zdolności rozumowania i rozwiązywania problemów, samodzielności, umiejętności zabawy i pracy, kreatywności, umiejętności poszukiwania poprzez zabawę i współpracę z innymi. Wykorzystywane programy kładą nacisk na rozwijanie kreatywności dzieci i budowanie twórczej postawy dziecka wobec świata.
W roku 2023/2024 zestaw programów wychowania przedszkolnego obowiązujący w placówce tworzą programy:
- "Nasze przedszkole" - autorstwa W. Żaba, W. Majewska, R. Paździo, wydawnictwa MAC Edukacja
- "Planeta dzieci. Prawda, dobro, piękno w świecie wartości", autorstwa J. Wasilewska, wydawnictwa WSiP
- "Samodzielne, wszechstronne i szczęśliwe" - autorstwa M. Chludzińska, A. Kacprzak-Kołakowska, A. Kucharczyk, D. Kucharska, M.Pietrzak, wydawnictwa Nowa Era
Dodatkowo nauczyciele korzystają z innych innowacyjnych metod i programów wspierających rozwój dziecka:
- „Dziecięca matematyka” autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej, nakierunkowana na wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci, kształtowanie wiadomości i umiejętności matematycznych, rozwijanie uzdolnień do uczenia się matematyki.
- „Metoda symultaniczno-sekwencyjna” (tzw. metoda krakowska) autorstwa Jagody Cieszyńskiej, w której podstawą nauki czytania jest odczytywanie sylab w ich różnych konfiguracjach.
- „Edukacja przez ruch” Doroty Dziamskiej, wspierająca prawidłowy rozwój dziecka poprzez techniki pracy oparte na naturalnym, optymalnym, rytmicznym ruchu człowieka.
- Ruch Rozwijający W. Sherborne, która jest metodą terapeutyczną i diagnostyczną wspomagającą całościowy rozwój małego dziecka w oparciu o ruch w kontakcie z drugą osobą
- Elementy „Terapii ręki”, czyli program usprawniający małą motorykę dziecka, z uwzględnieniem funkcjonowaniu całego ciała, nie tylko dłoni.
W „Misiu Czarodzieju” realizujemy również programy własne, opracowane przez naszych nauczycieli:
- „Z uśmiechem do przedszkola”- program adaptacyjny dla dzieci i rodziców, który ma na celu zniwelowanie stresu związanego z rozłąką, nowym miejscem, niewiedzą, budowanie wzajemnego zaufania. Opracowany przez Katarzynę Rembecką, Agnieszkę Mańkowską, Sylwię Jatczak
- „Miś uczy, bawi ,wychowuje”, opracowany przez Krystynę Smolińską. Nasz patron, pluszowy miś jest traktowany jako zabawka terapeutyczna, która potrafi nauczyć, wysłuchać i pocieszyć, a także pomóc w rozwiązywaniu dziecięcych problemów.
- „Budowanie systemu wartości małego dziecka” jest to program opracowany przez nauczycielki naszego przedszkola: K. Borowską, I. Glinicką, K. Smolińską w ramach projektu ,,Innowacje pedagogiczne w pracy z dziećmi i rodzicami a narodowe tradycje edukacyjne” realizowanego dzięki współpracy z Towarzystwem Rozwijania Aktywności Dzieci ,,SZANSA”. Celem tego programu jest przekazywanie uniwersalnych wartości moralnych: prawdy, dobra, szacunku i odpowiedzialności we współpracy z personelem przedszkola i rodzicami.
- „Program wspomagania i korygowania rozwoju dzieci w ramach realizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej”, autorstwa Izabeli Łabudzkiej, mający na celu stymulowanie rozwoju dziecka, rozwijanie i wspieranie rozwoju funkcji systemu percepcyjno – motorycznego, wspomaganie rozwoju umysłowego dziecka, kształtowanie koncentracji uwagi i wyrównywanie szans edukacyjnych.
- "Zaczytany przedszkolak" - program promujący czytelnictwo wśród dzieci autorstwa Milena Kilon.