127524055_794595107939692_7876141086518637726_n (Kopiowanie)
459980282_530623662819681_261626570207403682_n
460963522_535065322375515_146000984719253778_n
461162808_535065479042166_3115612433248668838_n
461433185_537891388759575_5996756616134013695_n
461433578_536748535540527_223556825185250524_n
462364249_546923464523034_1716432543360007334_n
462609012_546924264522954_5562114295866733921_n
464198661_554480313767349_4511273803562890932_n
464377289_558338940048153_594114684988229146_n
464976019_560576389824408_7252478303385448367_n
464850404_559824513232929_2165093225961827213_n
465015148_561427703072610_4810202136291254076_n
465024803_561427809739266_3605146700202207162_n
465433455_562143386334375_717345903340405980_n
465656590_566292459252801_1869340496790663_n
466796690_571135685435145_5044902940306744008_n
466172133_570330635515650_6860363544059454284_n
467323859_576364944912219_7715498822418694949_n
467692701_575597378322309_1430816800214448225_n
467894637_576365144912199_4712464784032826_n
468160065_579072584641455_2720087224030140892_n
468206600_579085784640135_2096532783940929433_n
468297362_578306791384701_4887114400562394242_n
468400652_580580101157370_913556992055669384_n
468475278_579083891306991_4613774792798997276_n
469794633_589805396901507_175214343379018103_n
469960011_589736806908366_1262744891509615147_n
470132171_590372906844756_2378963440266617295_n
470187187_591074573441256_3414303685426288780_n

ul. Chrzanowskiego 7
04-381 Warszawa
tel: 022 810 08 80
p51@eduwarszawa.pl

Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji kryzysowej, w której się teraz znajdujemy?

19 maja 2020, Autor: Administrator

Artykuł ukazał się na stronie Poradni Psychologicznej nr 4 w Warszawie. Przedszkole nr 51 "Misia Czarodzieja" publikuje go za zgodą poradni.
 
Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji kryzysowej, w której obecnie się znajdujemy?
 
Od kilku tygodni jesteśmy zalewani informacjami jak mamy postępować, żyć, rozmawiać w tej nowej sytuacji. Możemy odczuwać różne emocje, np. zagubienie, lęk o przyszłość, o najbliższych. Emocje te mogą powodować różne zachowania, np. nadmierną pracę, sprzątanie, skrupulatne wykonywanie wszystkich zaleceń, lub przeciwnie obśmiewanie problemu czy bunt.
 
Nasze dzieci również są zanurzone w tej nowej sytuacji, nie chodzą do przedszkola, większość rodziców, rodzeństwo jest w domu, a to w połączeniu z niepewnością może generować konflikty.
 
Dlatego ważne jest aby rozmawiać z dziećmi, pokazywać im, że to co przeżywają i jak reagują w sytuacji kryzysowej jest typowe dla danej osoby i nie należy tego oceniać.
 
W punktach opiszę, jak może wyglądać schemat takiej rozmowy:
 
Wyraźmy swoja gotowość do rozmowy z dzieckiem poprzez postawę ciała, ciepły uśmiech, wyłączenie mediów.
Zacznijmy rozmowę o epidemii, co dziecko już wie, a co słyszało
Zaakceptujmy, to co dziecko wnosi do rozmowy, nawet jeśli to będą trudne zachowania, np. milczenie, łzy, „głupie” zabawy
Zaakceptujmy uczucia dziecka, także te trudne, np. złość, gniew na rodzica, siostrę, brata. One mogą się pojawiać, bo dzieci są sfrustrowane zamknięciem, brakiem kontaktu z rówieśnikami, brakiem ruchu. Możemy wtedy powiedzieć: „Widzę, jak ta sytuacja Ciebie złości, trudno wtedy się opanować”.
     Zaproponujmy wtedy dziecku 
 
    wspólna aktywność: gry planszowe, 
 
    bajkę, „przepychanki”,  śpiewanie piosenek, kalambury, zabawy wg metody Veroniki Sherborne, np.
 
-Czołganie się po plecach: kilkoro osób z rodziny leży na podłodze na brzuchu obok siebie. Zuzia klęczy z jednej strony leżących osób. Zaczyna czołgać się po leżących ( w poprzek- po ich pośladkach, udach, dolnej części pleców).
 
-„Idzie rak”
 
Idzie rak, idzie rak- to mówimy
 
Dziecko zwrócone do nas twarzą. Spacerujemy palcami: kciukiem i wskazującym po ręce dziecka- to pokazujemy
 
Czasem naprzód, czasem wspak
 
Odpowiednio zmieniamy kierunek ruchu
 
Idzie rak nieborak
 
Spacerujemy jak na początku
 
Jak uszczypnie, będzie znak
 
Delikatnie i z humorem naśladujemy szczypanie          
 
– Bujany fotel: dorosły siedzi trzymając dziecko w ramionach. Kołysze je na boki, do przodu i do tyłu.
 
– Wycieczka: dorosły ciągnie po podłodze dziecko za nogi, potem za ręce (trzymając je za nadgarstki), nie odrywając barków od podłogi.
 
– Relaks: leżymy i oddychamy: wdech- robimy duży brzuch, wydech- mały brzuch.
 
Udzielajmy odpowiedzi na pytania, nawet te trudne, np. „Czy ty mamo umrzesz”?. Nie wdawajmy się w szczegóły, możemy powiedzieć, że chorują głównie osoby już na coś chore lub takie, które nie spełniają zaleceń, nie dbają o zdrowie, zdrowe jedzenie, wysypianie się.
Dla dziecka najważniejsza jest mowa ciała- jak reagujemy na jakąś wiadomość, podczas rozmowy telefonicznej, czy przeglądania wiadomości w telefonie. Nawet wtedy, gdy myślimy, że dzieci nas nie słyszą, one jednak wyczuwają nasz lęk i napięcie.
Ważne jest podtrzymywanie więzi np. z babcią, dziadkiem, ciocią, kolegą z przedszkola, można do nich zadzwonić, napisać maila, porozmawiać na skypie, zrobić kartkę na której narysujemy to co dana osoba lubi, lub w czym jest dobra. Później można to pokazać.
I najważniejsze; to my rodzice musimy poradzić sobie z trudnymi emocjami i nie przekazywać ich dzieciom. Zadbajmy o siebie, o dobra dietę, rozmowę ze współmałżonkiem, bliską koleżanką, kolegą, tak aby na bieżąco radzić sobie z emocjami, nie kumulować ich. Bądźmy tez czujni, gdy zauważymy niepokojące objawy u naszego dziecka, np. moczenie się w nocy, brak apetytu, nadmiarową chęć bycia przy nas. 
Opracowane na podst. Wywiadu z psychoterapeutką Moniką Perdjon.
 
Zapraszam do kontaktu mailowego:
 
i.olichwiruk@ppp4.edu.pl lub telefonicznego (22)8102029. Psycholog Izabela Olichwiruk

Aktualizacja: 29 stycznia 2025

Kontakt

Przedszkole Nr 51 "Misia Czarodzieja"

ul. Chrzanowskiego 7
04-381 Warszawa

tel: 22 810 08 80
e-mail: p51@eduwarszawa.pl

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.